onsdag 24 september 2008

Föredragsågren

Jag förbereder söndagens föredrag på bokmässan idag - och läser samtidigt Hillevi Wahls blogg om just detta, att hålla föredrag.
Så här skriver hon om det - och just idag kan jag bara hålla med.

Även om jag nästan alltid får lite ont i magen inför varje gång jag ska hålla föredrag. Jag vet inte varför. Men jag är inte ensam. Tydligen har undersökningar visat att på svenskarnas tio-i-topp-lista över läskiga grejer så ligger det här med att tala inför publik på plats nummer ett. Till och med före "Att dö".

3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe de är ju rätt sjukt om man tänker efter, för det är ju verkligen inget farligt egentligen! Men usch och fy och blä så jobbigt det är ändå. Det komemr så otroligt mycket före "att dö." (Speciellt för en med socialfobi!)

Men det komemr nog gå bra. Lycka till säger jag! :)

Sofia sa...

Jag tänkte försöka komma på ditt seminarium! För övrigt tycker jag att det är en del av njutningen med att hålla föredrag. Hur erfaren man än är så är man alltid laddad/ spänd/ nervös innan ett föredrag. Efteråt släpper det, och man vandrar på moln! För mig är det det som får mig att fortsätta att föreläsa, att känslan efteråt överstiger den jobbiga känslan innan.

No-one sa...

Usch, ja. Få saker slår den nervositeten... Men en sak har jag lärt mig: du växer en smula efter varje gång! Då syftar jag på det inre, men i ditt fall kanske magen också växer ;)