söndag 1 mars 2009

Tessan om pocketsläppet

Jag har alltid gillat pocket. Billiga och lätta att ta med. Utmärkta att packa ner och ta med på buss och tåg.
Och nu står pockerversionen av 14 år till salu på hyllorna ute i handeln och trängs med böcker skriva av mina favoritförfattare.
Jag trodde att jag hade vant mig vid det faktum att det blev en bok. Men det känns fortfarande overkligt att se den stå är i affären. Att vem som helst kan läsa. Och ännu mer konstigt att folk, som inte känner vare sig mig eller Caroline, faktiskt vill läsa.

Samtidigt går jag ibland omvägar på vår lokala lilla ICA, undviker kassan där pocketstället finns. När det gamla inte längre påverkar mig i min vardag, så är det vissa dagar ganska skönt att inte se boken prydligt uppställd i hyllan. Att inte behöva bli påmind, utan bara få följa med i livet som är just nu istället. Men det känns stort och bra att den kan göra nytta, eller, att den faktiskt gör nytta. Öppnar ögonen på folk, visar hur det faktiskt kan bli för en vanlig ung tjej även i vårt trygga land. Jag är stolt över att min historia kan göra lite skillnad för någon. Och med boken även som pocket, är jag övertygad om att ännu fler läser. Och som sagts tidigare, ju fler som läser, desto bättre är det.

/Tessan

5 kommentarer:

Anonym sa...

Köpte poket-boken nu och ser framemot att få läsa den! / Sabina

Anonym sa...

Köpte boken igår eftermiddag, började läsa på den igår kväll, slet mig inte ifrån den förens klockan tre på natten.. somnade. Sedan vaknade, och det första jag gjorde var att läsa vidare.. Efter några timmar läste jag ut boken.
En bland dem bästa böckerna jag läst! Brukar inte läsa så mycket alls, men det är just sånna här böcker jag inte kan slita mig ifrån. Alla bör läsa den! För det lär nog få en och en annan att öppna ögonen för verkligheten.

Hoppas det går jätte bra för "Tessan" efter allt detta, och den goda vägen fortsätter!

Och vill tacka att du delade med dig om din händelse i livet, du gjorde det till något bra.

Mvh. Olivia

Anonym sa...

Måste bara få säga att boken är underbar! Verkligen, jag började läsa sen hade jag jättesvårt att slita mig, satt uppe och läste i flera timmar! Och man börjar verkligen tänka, att det kan faktiskt hända, det händer faktiskt redan nu.
Hur som helst, jag älskade boken, and it really got to me...

Kommer helt klart bli en bok jag läser om och om igen! (:
/Johanna, 14 (snart 15) år.

Anonym sa...

Jag har också köpt boken nu, det ända jobbiga är att den river upp gammla minnen, fast det gick inte riktigt så långt som hos Tessan.

Sandra sa...

Sträckläste denna underbart gripande bok på 2 timmar (rekord för mig, men jag vart svulten på böcker sedan min läsartorka i 3 år).

Caroline, vilken författare du är, helt enkelt fenomenal på att skriva.

Och Tessan, dina upplevelser och erfarenheter, jag har inga liknelser alls, ändå levde jag med dig i dina ord, dina känslor...livrädd, hjärtklappande.

Jag har en dotter som blir 12 med ett rörigt inre och även jag själv växte upp under tråkiga omständigheter som tonåring.
Jag överlevde inte bara, utan jag blev stark...men det har tagit mig många år, avslutade precis en ny runda hos psykiatrikern och fyller 34 i år.

Tusen tack till er båda, men särskillt tack till dig Tessan, för att du var så stark i ditt inre att du valde att dela med dig.

Måtte livet skänka dig lika mycket lycka nu som svart det var förr...