tisdag 21 oktober 2008

Linda säger hej


Jag heter Linda Jonsson, är 32 år och socionom. Jag bor i Stockholm men jobbar i Linköping inom barn och ungdomspsykiatrin (BUP). Sedan tre år tillbaka arbetar jag med att lära mig mer om ungdomar som blir utsatta för olika former av sexuella kränkningar och övergrepp via Internet eller mobil. Varje dag hör jag talas om eller kommer i kontakt med barn och ungdomar som på olika sätt har blivit utsatta för sexuella kräkningar och övergrepp via Internet eller mobil. Det kan tex vara en ex pojkvän som lagat ut sexbilder på sin förra flickvän, någon som haft webcamsex och är orolig för att filmen sprids , ungdomar som säljer sex via Internet eller någon som blivit lurad till att göra saker de egentligen inte velat, som tex att skicka sexiga bilder på sig. Jag vill att de som drabbas skall kunna få bättre hjälp och stöd från oss vuxna och professionella, som funkar! Därför behöver vi lära oss mer om dem som blivit drabbade. Just nu intervjuar jag ungdomar som vill berätta om sina erfarenheter och du får gärna höra av dig till mig om du kan tänka dig att ställa upp på en anonym intervju.

Om du varit med om någon form av sexuellt övergrepp ska du berätta detta för någon vuxen. Kom ihåg att det aldrig är ditt fel om någon gör dig illa eller lurar dig! Det finns ungdomar som känner skuld och tror att de är orsaken till att ett övergrepp skett, eftersom de tycker att de varit delaktiga, men så är det inte. Om du tex säljer sex är det inte ditt fel utan den som köper sex, det säger tom lagen. Vill komma i kontakt med mig för intervju eller av någon annan anledning kan du göra det via vår hemsida www.lio.se/onlineprojektet. Jag hör av mig till dig så fort jag kan.

Hälsningar
Linda Jonsson

Inga kommentarer: