tisdag 12 augusti 2008

Skrivresan - del 2

Jag förde dagbok under hela tillkomsten av "14 år till salu". Följande skrevs den 20 oktober 2007, fem dagar in på skrivresan.

För någon dag sedan fick jag tydligen hybris över en bra formulering, för jag råkade skickade iväg ett mail till min förläggare (hur låter inte det där då?) och fråga om han ville läsa ett par kapitel. För att kolla om formen höll. Så jag inte skulle behöva skriva om allt på slutet.
Jag fick svaret "jag litar på dig, jag har läst annat du har skrivit, det kommer att hålla". Jag andades ut.
Men så igår kväll hade jag fått ett till mail.
- Jag har ändrat mig. Jag blev för nyfiken jag vill läsa.
Gulp.
Så efter hysterisk morgonfilning (och en koll-runda till kusin Sofia) gick så mailet med de första kapitlen iväg till förlaget.
Snacka om nagelbitardag.
Ikväll kom svaret.

"Tio sidor in får jag använda all min proffs-koncentration för att sluta läsa. Håll den här stilen så blir det en fullständigt grym roman. Impad! Gripen. Och äcklad. Men det är ju också meningen."

Jag är så glad, så glad.

Inga kommentarer: