fredag 29 augusti 2008

Tessans tankar

Här kan man läsa Lasses tankar om boken, som väcktes efter Aftonbladets artikel. Han ifrågasätter om min historia är sanning, eller om det är en rad tillrättalagda upplevelser för att enbart skapa en bok som säljer.
Jag önskar att innehållet i boken inte vore sant men tyvärr är det inte så. Barn blir våldtagna i dagens Sverige, och även om långt ifrån alla väljer den väg jag valde efteråt så är det inte alls så ovanligt som många tycks vilja tro.
Självdestruktivitet är tvärtom något vanligt förekommande - hur man skadar sig själv varierar och det finns tusentals olika sätt. Istället för att ifrågasätta sanningshalten, tycker jag att man bör fundera över hur det kan komma sig att barn och ungdomar mår så dåligt idag och vad de vuxna i samhället kan göra för att förhindra att historier som min, och många andras, tyvärr faktiskt är verklighet.
Lasse skriver också att han misstänker att det hela är ett reklamtrick, att en bok är skriven och att vi nu vill väcka uppmärksamhet runt den. Tyvärr är det inget reklamtrick, men han är rätt i att mitt mål med boken var just att skapa uppmärksamhet. Inte om just boken i sig, utan om ämnet som jag anser behöver lyftas upp och diskuteras. Jag vill även tacka Lasse för hans tankar och synpunkter- det är intressant att höra hur folk resonerar, och alla åsikter är självklart värda att höras.

/Tessan

Inga kommentarer: