torsdag 14 augusti 2008

Skrivresan - del 7

Dagboksanteckning från den 30 oktober 2007:

Jag diskuterar tecken och ord med de författare jag känner.
Jag drivs av teckenräkning.Ctrl + a, granska och räkna ord, minst en gång i timmen. Att känna hur det växer sporrar. Olle Svalander rapporterar att hans ena bok är 500 000 tecken medan en annan 270 000. Om jag skulle satsa på det senare skulle jag bara ha 90 000 tecken kvar. Det svindlar. Kanske fortsätter jag av bara farten upp till 400 000. Det vore kul. En bonus.

I våras, när Läckbergskan hälsade på, frågade hon om jag inte skulle skriva en bok snart. Jag tror att jag skyllde på något så fjantigt som att jag väntade på rätt tillfälle.
- Äsch, sa hon.
- Det är bara rumpan på stolen som gäller.
Jag har hört henne säga det i flera intervjuer, både före och efter.

Så det är nog som kompis Susan skrev i ett mail:"Torgny Lindgren tror jag hävdade, eller om det var någon annan litterär gigant, att det enda man behöver om man vill bli författare, är bra sittfläsk. Slit på, det blir inte sämre för att du stannar upp och funderar några varv ibland. Teckenräkning är bara verkningsfullt som arbetsmetod för att känna sig effektiv, inte som ett värdefullt mått i någon annan bemärkelse".

Inga kommentarer: